Αρνητικό παραμένει το πρόσημο στην ελληνική αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, σύμφωνα με τα στοιχεία του 8μήνου 2024 (Ιανουάριος – Αύγουστος) της GFK. Η αξία των πωλήσεων του κλάδου κατέγραψε πτώση 6,4% σε σύγκριση με την περσινή χρονιά, και ο συνολικός τζίρος ανήλθε σε 1,9 δισ. ευρώ. Η αύξηση των τιμών λόγω πληθωρισμού προσθέτει μια επιπλέον πίεση στο οικονομικό κλίμα για τα νοικοκυριά, που αντιμετωπίζουν δυσκολίες.
Η μειωμένη καταναλωτική εμπιστοσύνη σε συνδυασμό με τις παρατεταμένες πληθωριστικές πιέσεις δεν δημιουργούν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας στον κλάδο. Παρ’ όλα αυτά, οι ειδικοί αναφέρουν ότι οι τιμές των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών προϊόντων τείνουν να μειώνονται. Ένα πρόγραμμα που φαίνεται να ενισχύει τις προσδοκίες είναι το «Αλλάζω Συσκευή για τις επιχειρήσεις», το οποίο διευκολύνει τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις ατομικές επιχειρήσεις στην αντικατάσταση του εξοπλισμού τους με ενεργειακά αποδοτικές λύσεις. Ωστόσο, παρατηρείται δισταγμός για την απορρόφησή του από επαγγελματίες, των οποίων τα ακίνητα δεν είναι ιδιόκτητα.
Η φετινή Black Friday, που πλησιάζει, μας οδηγεί σε έναν ανταγωνιστικό αγώνα για την αύξηση των πωλήσεων, ειδικά για κατηγορίες όπως τα ψυγεία και τα κλιματιστικά. Οι αλυσίδες είναι σε αναμονή με διαφορετικές στρατηγικές, καθιστώντας την αγορά πιο πολυδιάστατη.
Η κατάσταση επιβαρύνεται από την είσοδο κινεζικών εταιρειών που επιβάλουν νέα δεδομένα στον ανταγωνισμό. Για παράδειγμα, η κινεζική Midea εξαγόρασε την ευρωπαϊκή εταιρεία ΤΕΚΑ, αλλά και άλλες φιλοδοξούν να διεισδύσουν στις αγορές της Ευρώπης. Οι κινήσεις τους επηρεάζουν τις στρατηγικές των ευρωπαϊκών κατασκευαστών, οι οποίοι προσπαθούν να αντεπεξέλθουν στην πίεση που δημιουργούν.
Σημαντική τάση που παρατηρείται είναι η στροφή προς τα μοντέλα ενοικίασης συσκευών, με μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες να ξεκινούν δοκιμαστικά προγράμματα στην Ολλανδία. Αυτή η κίνηση αποσκοπεί στη δημιουργία νέων σχέσεων με τους καταναλωτές και στην προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης.
Αναφορικά με τις επιδόσεις των κατηγοριών στο 8μηνο 2024, τα κλιματιστικά σημείωσαν τη μεγαλύτερη πτώση, φτάνοντας στο -26,2%, ενώ οι λευκές ηλεκτρικές συσκευές ακολούθησαν με -19,8%. Αντιθέτως, οι μαύρες συσκευές και οι μικροσυσκευές παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων, καταγράφοντας +2,3% και +5,5% αντίστοιχα.
Πηγή: naftemporiki.gr