Η Σύνθετη Εισαγωγή στα ΑΕΙ και οι Κίνδυνοι για την Εκπαιδευτική Ισονομία

Η καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) το 2021 είχε ως αποτέλεσμα την ύπαρξη περίπου 10.000 κενών θέσεων στα ΑΕΙ κάθε χρόνο, γεγονός που πλήττει κυρίως τα περιφερειακά ιδρύματα. Αυτά τα Πανεπιστήμια αντιμετωπίζουν υπαρξιακούς κινδύνους, καθώς η έλλειψη φοιτητών τους καθιστά αδύνατη τη λειτουργία τους. Ως απάντηση, έχουν σκεφτεί να ζητήσουν την ένταξή τους σε επιπλέον Πεδία, προκειμένου να αυξήσουν τον αριθμό των δυνητικών υποψηφίων και τις πιθανότητες εισαγωγής τους.

Ένα λογικό βήμα είναι η ένταξη στο 4ο Πεδίο, που αποδίδει γενικά χαμηλότερες ελάχιστες βάσεις σε σχέση με το 2ο Πεδίο. Για παράδειγμα, η ελάχιστη ΕΒΕ φέτος στο 4ο Πεδίο ήταν 8,31, ενώ στο 2ο Πεδίο 9,72. Αυτό σημαίνει ότι η ένταξη στο 4ο Πεδίο επιτρέπει σε υποψήφιους με χαμηλότερους μέσους όρους να δηλώσουν Τμήματα του 2ου Πεδίου, αυξάνοντας την πιθανότητα εισαγωγής τους.

Ωστόσο, η ένταξη σε διαφορετικά Πεδία δημιουργεί ανισότητες, αφού οι υποψήφιοι αξιολογούνται με βάση εξεταζόμενα μαθήματα διαφορετικού βαθμού δυσκολίας. Για παράδειγμα, αν τα Τμήματα Μαθηματικών ενταχθούν στο 4ο Πεδίο, οι υποψήφιοι από εκεί, που έχουν εξεταστεί κυρίως σε πιο εύκολα μαθήματα, θα ευνοηθούν εις βάρος των υποψηφίων από το 2ο Πεδίο, οι οποίοι καταρτίζονται σε δυσκολότερα αντικείμενα.

Αυτό το φαινόμενο έχει αντίκτυπο και στην εκπαίδευση των φοιτητών. Οι υποψήφιοι του 4ου Πεδίου, συχνά επιλέγουν να αποφύγουν τα μαθήματα που απαιτούν γνώσεις Φυσικής, Χημείας ή Βιολογίας, πράγμα που τους οδηγεί σε μειωμένες γνώσεις που είναι αναγκαίες για τα Τμήματα στα οποία εισάγονται. Έτσι, ένα μεγάλο ερώτημα ανακύπτει για το πώς μπορούν να παρακολουθήσουν επιτυχώς σπουδές που προϋποθέτουν βάσεις σε αυτά τα μαθήματα.

Σε πολλές περιπτώσεις, οι φοιτητές αυτοί ίσως αναγκαστούν να στραφούν σε φροντιστήρια ή να εγκαταλείψουν σπουδές, οδηγούμενοι σε αποτυχίες. Αν ο υποψήφιος δεν έχει μελετήσει τον Οδηγό Σπουδών του Τμήματος πριν δηλώσει, μπορεί να βρεθεί σε δύσκολη κατάσταση, καθώς δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του προγράμματος.

Επιπλέον, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ακολούθησε τη λογική της διεύρυνσης των Πεδία για να προσεγγίσει υποψηφίους για τις Στρατιωτικές Σχολές, οι οποίες επίσης καλούνται να καλύψουν κενές θέσεις μετά την εφαρμογή της ΕΒΕ. Οι Στρατιωτικές Σχολές αναμένεται να ενταχθούν στο 3ο και 4ο Πεδίο, αλλά και εδώ αναμένεται να προκύψουν προβλήματα παρακολούθησης για υποψήφιους που δεν έχουν επαρκείς γνώσεις στα απαιτούμενα μαθήματα.

Η κατάσταση απαιτεί, λοιπόν, μια προσεκτική εξέταση και επαναξιολόγηση του συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ, καθώς τα τρέχοντα δεδομένα δημιουργούν συνεχώς νέες προκλήσεις και προβλήματα.

Πηγή: naftemporiki.gr