Διαφορετικές επιδόσεις καταγράφει η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου από την αρχή του έτους, με κατηγορίες πλοίων να παρουσιάζουν ανάπτυξη, άλλες σταθερότητα και άλλες προκλήσεις. Ναυλομεσίτες επισημαίνουν ότι οι τιμές ναύλων για το υπόλοιπο του 2024 αναμένεται να παραμείνουν υψηλές, αν και η ζήτηση ενδέχεται να μειωθεί λόγω των μεγάλων αποθεμάτων μεταξύ των εισαγωγέων.
Συγκεκριμένα, η αγορά πλοίων τύπου capesize έχει σημειώσει εντυπωσιακή άνοδο από τις αρχές Αυγούστου, με τον μέσο όρο χρονοναύλωσης πέντε διαδρομών να αυξάνεται σχεδόν κατά 41%, φτάνοντας στα 26.826 δολάρια την ημέρα. Αυτή η θετική εξέλιξη οφείλεται κυρίως στην άνοδο της ζήτησης για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα από την Κίνα. Από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο, οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος ανήλθαν σε 815 εκατομμύρια τόνους, καταγράφοντας αύξηση 5% συγκριτικά με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Αντίθετα, οι εξελίξεις στην αγορά των panamaxes παραμένουν ανησυχητικές, παρόλο που έχουν γίνει κάποιες βελτιώσεις. Έχουν καταγραφεί πτωτικές τάσεις από τον Μάρτιο, με τον μέσο όρο χρονοναύλωσης για πέντε διαδρομές να φθάνει το υψηλότερο επίπεδο του έτους στα 20.757 δολάρια την ημέρα. Παρά τις δέκα θετικές κλείσεις από την 6η Σεπτεμβρίου, η συνολική τάση παραμένει πτωτική και οι τιμές των μεταχειρισμένων panamaxes έχουν υποστεί διόρθωση. Αυτή την εβδομάδα, πωλήθηκαν δύο πλοία του τύπου panamax, κατασκευής 2013 στην Κίνα, έναντι περίπου 18 εκατομμυρίων δολαρίων το καθένα, σημειώνοντας πτώση 10% σε σύγκριση με παρόμοιες πωλήσεις τον Αύγουστο.
Πλοία τύπου supramax και handysize επιδεικνύουν σχετικά σταθερές επιδόσεις, με μικρές διακυμάνσεις. Ο μέσος όρος χρονοναύλωσης ενός supramax σήμερα βρίσκεται στα 14.256 δολάρια, δηλαδή 13% χαμηλότερα από το υψηλότερο επίπεδο του έτους που καταγράφηκε στα τέλη Απριλίου. Στα πλοία τύπου handysize, ο μέσος όρος έφτασε στο ανώτατο επίπεδό του για φέτος τον Ιανουάριο, με σημερινή τιμή στα 12.730 δολάρια την ημέρα.
Η κινεζική αγορά χύδην ξηρού φορτίου είναι κρίσιμη για την παγκόσμια ναυτιλία, με τις θαλάσσιες εισαγωγές να έχουν αυξηθεί κατά 6% μέσα στο 2024. Ο αναλυτής του Bimco, Filipe Gouveia, υπογράμμισε τη σημασία της Κίνας, καθώς το 39% της ποσότητας ξηρού χύδην φορτίου κατευθύνεται προς αυτήν. Η αύξηση της κινεζικής ζήτησης υποκινούσε επίσης τον BDI, επισημαίνοντας τους παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές ναυλώσεων και την αγορά εν γένει.
Να σημειωθεί ότι οι πλόες των πλοίων μεγάλων αποστάσεων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας παραμένουν αυξημένοι, καθώς η ζήτηση για μικρότερα πλοία και τονομίλια έχει ενδυναμωθεί. Αν οι συνθήκες στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Παναμά εξομαλυνθούν το 2025, τότε θα μπορούσε να παρατηρηθεί πτώση στην αγορά ναυλώσεων.
Πηγή: naftemporiki.gr