Σημαντικές γεωπολιτικές εντάσεις, ιδιαίτερα στη Μέση Ανατολή, επηρεάζουν βαριά την παγκόσμια ναυτιλία, με τον οίκο VesselsValue να εκφράζει μεικτές προβλέψεις έως το 2027. Οι παραγγελίες για φορτηγά και δεξαμενόπλοια αναμένεται να ενισχυθούν, ενώ η ζήτηση για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και LNG/LPG Carriers δείχνει πτωτική τάση. Παρά την αναμενόμενη αύξηση στις παραγγελίες ορισμένων τύπων πλοίων, το συνολικό order book αναμένεται να μειωθεί λόγω της αυξανόμενης ροής παραδόσεων.
Οι επιθέσεις των Χούθι προκαλούν κινδύνους αλλά και ευκαιρίες ανάλυσης για τη ναυτιλία. Η ανάγκη αναδρομολόγησης πλοίων έχει προσφέρει υποστήριξη ψυχραιμίας σε ορισμένους τομείς της ναυτιλίας, ωστόσο ο αβέβαιος χαρακτήρας της σύγκρουσης προσθέτει αστάθεια. Μια ξαφνική υφεση των επιθέσεων μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις για τη ναυτιλία, ενώ οι παρατεταμένες διαταραχές μπορεί να οδηγήσουν σε θετικές προοπτικές.
Τα δεξαμενόπλοια παραμένουν σε εστίαση καθώς οι εξαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία αναμένεται να συνεχίσουν να μειώνονται, με την Ευρώπη να στραφεί στη προμήθεια από τις ΗΠΑ και τη Λατινική Αμερική. Αυτό θα διατηρήσει τα τονομίλια φορτίου και τους ναύλους σε υψηλά επίπεδα. Η δραστηριότητα παραγγελιών δεξαμενόπλοιων το 2024 είναι καλή, ανταγωνιζόμενη ήδη την προηγούμενη χρονιά, με τα παραδιδόμενα πλοία να δείχνουν αύξηση το 2025.
Αναφορικά με τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με την ανάλυση της VesselsValue, η ζήτηση αυξάνεται και αναμένεται να συνεχίσει αυτή την πορεία, με το ανατολικό εμπόριο του Ειρηνικού να παρουσιάζει την μεγαλύτερη ανάπτυξη. Στην περίοδο 2024-2027, η συνολική ζήτηση TEU αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,3% ετησίως, με το 2024 να καταγράφει πρόβλεψη αύξησης 14,9%.
Η αγορά χύδην ξηρού φορτίου συνεχίζει να σημειώνει σταθερή ανάπτυξη λόγω του χαμηλού order book και της περιορισμένης αύξησης προσφοράς, με τις αξίες των Bulk Carriers να εκτοξεύονται λόγω της βελτίωσης του οικονομικού κλίματος. Ανάλογα, η αγορά των πλοίων μεταφοράς αερίου, με την παραγωγή υγραερίου στις ΗΠΑ, αναμένεται να αυξηθεί με πιο ήπιο ρυθμό, ενώ οι πλοιοκτήτες προχωρούν σε παραγγελίες VLAC, παρ’ ότι δεν αναμένονται άμεσες εμπορικές δραστηριότητες με αμμωνία.
Πηγή: naftemporiki.gr